10 goda råd till fler bokningar!
- Bilder - Se till att era bilder är av hög kvalitet och i korrekta format. En bild säger mycket, så låt gärna bilderna avspegla lite av er talang och musikstil. Det är positivt om era kunderna har en realistisk bild av vem/vad de kan förvänta sig när de bokar er.
- Video - Detta är superviktigt! En presentationsvideo eller en video från en live spelning ger snabbt och enkelt kunderna en inblick i vad de olika artisterna kan erbjuda.
Kvalitet av ljud och bild är alltså viktigt. - Ljudfiler- Kunderna måste kunna få ett prov på hur ni låter innan de bokar. Därför är det väsentligt att presentera ljudfiler för era kunder, så se till att de är av hög kvalitet och att kunderna får en bra inblick i er repertoar.
- Positivitet och Integritet - Ibland är det många artister som ger anbud på samma spelning, alla vill de ro bokningen i land. Det som skiljer den som får bokningen från den som blir utan kan ofta vara attityden – positiv vinner medan negativ förlorar.
Med ett vänligt bemötande kommer man långt, för ingen vill boka en artist som inte är tillmötesgående med positiva vibrationer! - Positivitet och integritet är vägen som leder fram till bokningen! - Kommunikation - kom nära er publik och lär känna de som väljer er till sin fest! Oavsett hur ni kommunicerar med kunden, ringer eller skickar
meddelande, är det viktigt att försöka förstå vad de önskar. Läs därför alltid kundens förfrågan noga innan ni tar kontakt, och tveka inte att ta reda på så många detaljer som möjligt.
När ni väl har blivit bokade till ett event så se till att hålla en kontinuerlig kontakt fram till eventet! Försäkra era kunder om att ni finns vid deras sida och att ni garanterar att deras fest blir en succé! Kontinuerlig kontakt och flytande kommunikation med kunden bygger tillit och gör att kunderna slappnar av så att ni kan koncentrera er på det ni är bäst på. - Externa bokningar- om en kund får anbud från 2 artister som båda håller kraven kunden har och som passar kundens önskningar, då kommer kunden i de allra flesta fall välja den artist som har flest bokningar och bra recensioner. Därför är det mycket viktigt att ni får upp bokningar på era profiler.
- Recensioner - är en av de största parametrarna våra kunder går efter när de ska boka an av våra artister till ett event. Recensioner ger kunden en trygghetskänsla, när de ser att artisten har blivit bokad till andra liknande event, och att kunderna har blivit nöjda och att deras fester har blivit lyckade. Se därför till att få så många recensioner som möjligt, även från externa bokningar.
- Facebook- DELA DELA DELA och gilla! Skapa uppmärksamhet kring era profiler och era band - sociala medier är sättet att göra det på!
När recensioner med 4 stjärnor eller mer kommer in i vårt system så läggs de upp på Facebook, och här är det viktigt att alla medlemmar gillar och delar upplägget. Ju mer det delas och gillas desto mer uppmärksamhet får ni, vilket naturligtvis leder till fler spelningar! - Uppdatera profil - Ha alltid era profiler uppdaterad, så att de stämmer tidsmässigt med bilder, video, bokningar och text, och eventuellt nya låtar. Kom ihåg att ju mer beskrivande er text är desto bättre. Kunden ska kunna få ordentligt med information om vem ni är från era presentationssidor, utan att sidan för den skull ska vara alldeles för lång.
- Timing - Svara alltid så fort ni kan på direkta förfrågningar. Gå in och kolla dem med jämna mellanrum, ni ska inte förlora en kund som gjort en direkt förfrågan till er bara för att de tycker det gått för lång tid innan ni svarar.