Duka till Bröllop

Att duka till bröllop kan verka komplicerat och svårt, det är ju så mycket som man ska tänka på och så är det ju inte något som de flesta av oss gör varje dag. Vi har lite bra tips på hur du ska tänka när du dukar, och om du följer våra tips så kommer du att glädjas åt att kunna åstadkomma en dukning som både är praktisk och vacker och som imponerar på dina gäster.

Duka efter lokal

Börja med att utgå ifrån lokalen. Vad finns tillgängligt? Är borden avlånga eller runda? Om det är många små bord som står för sig själva behöver ni fler och mindre dukar än om borden är stora och sitter ihop. Att duka utan duk kan se stiligt ut om borden är fina och ni vill att de ska synas. Det är dock inte så praktiskt eftersom det skramlar från bestick och tallrikar. Är stolarna vackra i sig själva är det fint att låta dem vara som de är. Mindre charmiga stolar blir dekorativa om man täcker dem med ett enkelt bomullstyg eller stolsöverdrag.

Tema

Många väljer att ha tema på sitt bröllop. Temat är som en röd tråd som går igenom bröllopet, något gemensamt som betyder mycket för bröllopsparet. Exempel på tema kan vara en årstid, ett årtal, en färg eller ett land, och sen låter man allt från inbjudningskort till dukning och utsmyckning spegla och matcha sitt tema.

Balans och harmoni

Skapa harmoni i dukningen och uppnå den perfekta balansen. Det ska inte vara för mycket så att det blir trångt, och det ska inte vara för lite så att det blir tomt. Blommor, dukar och servetter ska gärna stämma överens med brudens färger, och ett bra knep är att duka efter årstidens nyanser. Håll dig gärna till 3 färger, om du inte vill satsa på en explosion av färger förstås. Många gillar att utgå från en ljus bas, att använda vita dukar är helt klart det vanligaste, och sen kan man leka med färger i detaljerna.

Material

Använd material som porslin, trä, glas och tyg för en lyxig och genuin känsla. Är linneservetterna du sneglat på för dyra kan du göra papperservetter lyxiga genom att knyta ett snöre runt och sticka in en liten grön kvist eller blomma. Låt dig inspireras av landskap och omgivning, att ta in naturen i dukningen är både smart, vackert och hållbart. Låt vackra föremål som grenar, blad, blommor, bär, kottar och stenar få bli en del av utsmyckningen, och slösa med levande stearinljus. Skapa en ljuvlig stilren dekoration utan att det behöver kosta en förmögenhet.

Gästernas kuvert består av tallrikar, glas, bestick och en servett., och standardmåttet för ett kuvert är 60 cm. Om vi uppskattar bordets bredd till ungefär 90 cm så finns det gott om plats till utsmyckning där emellan. Dekorera med låga blomvaser, ljusstakar och utsmyckningar så att gästerna kan se varandra på andra sidan bordet.

Traditionell Bordsplacering

Att planera en bordsplacering till ett bröllop kan kännas som en hel vetenskap. Komplicerade släktförhållanden och olika typer av personligheter gör detta till en klurig uppgift. En genomtänkt bordsplacering inför ert bröllop är smart. Här följer en del tips som kan hjälpa er på vägen.

Vid en traditionell bordplacering ska:

  • Brudparet sitta i mitten vid honnörsbordet
  • Brudgummen till vänster om bruden
  • Bruden har sin pappa till höger om sig
  • Bredvid honom sitter brudgummens mamma
  • En mormor sitter bredvid
  • Brudgummen har brudens mamma på sin vänstra sida
  • Bredvid henne sitter brudgummens pappa
  • Finns det mer plats vid honnörsbordet ska syskonen också placeras där
Även när det gäller de andra bröllopsgästerna finns det vissa regler som man gärna följer. Ju närmare släkting man är desto närmare brudparet ska man sitta. Tärnor och marskalkar ska sitta bredvid varandra. Kvinnliga släktingar och vänner till bruden ska sitta tillsammans med brudgummens manliga vänner och släktingar, och tvärt om. Toastmadame och Toastmaster ska sitta på ett lämpligt ställe långt ute på borden så att de lätt kan röra sig fram och tillbaka och ha kontakt med andra gäster och personal.

Alternativ bordsplacering

Ibland kan det finnas anledning att gå ifrån den traditionella bordsplaceringen och välja ett alternativ. Komplicerade släktförhållanden kan vara en orsak, men det kan också bara vara så att man föredrar en mer avslappnad bordsplacering där alla smälter in med alla oavsett släktband och relationer. Det är en del viktiga saker ni ska ha i åtanke när ni placerar era gäster. Att skapa en god stämning så att alla gäster njuter och har det trevligt på er bröllopsfest är vad ni vill åstadkomma och förutsättningen för detta är smart och genomtänkt placering. Sprid gärna ut personer som är bra på att höja stämningen bland övriga gäster som är lite mer tillbakadragna. Placera blyga människor nära någon de känner väl så att de inte känner sig oroliga över att behöva samtala med någon de nyss träffat. Fundera över vad folk har för personligheter och intressen och vem som kan passa ihop med vem. Försök att undvika konflikter. Visst kan omaka ha personkemi men ditt bröllop är inte rätt tillfälle att ta reda på om kompisen som gillar att jaga kan ha kul tillsammans med veganen.

Placeringskort

Få dina gäster att känna sig välkomna med ett speciellt placeringskort. Skriv gästernas namn med vacker stil på fina små kort, och fäst dem i kottar eller korkar, eller stick ner dem som små flaggor i chockladbitar. Knyt korten med snöre eller band runt vackra kvistar, eller vira dem runt servetter eller glas. Skriv gästernas namn på löv, vackra stenar eller träbitar som gästerna får med sig hem som minnesgåva från ditt bröllop. Möjligheterna är oändliga, låt fantasin flöda och sätt er personliga prägel på denna stora dag och skapa ett fantastiskt bröllop som blir ett underbart minne för livet!

Duka till Bröllop

Boka fantastisk musik till din fest

Använd dig av vår Gratis och ICKE-bindande match service
Kom igång