Music makes the shopping go around

Nu i juletider spelas det julmusik överallt i affärer, gallerier och köpcentrum. Om du tror att musiken som spelas i högtalarna är till för att roa dig så misstar du dig - den är till för att få dig att spendera mer pengar. Vad för sorts musik som ska spelas på platser där försäljning sker är noga utforskat av experter inom området.

Konsumenters preferenser
Mer än 70 procent av de tillfrågade säger att de är mer benägna att handla på platser som spelar musik de tycker om. Men vad de älskar kan variera. Kvinnor föredrar ofta oldies, pop och R&B i butikerna de handlar i, medan män ofta föredrar rock, blues och bluegrass.

Volym
Ingen tycker om musik när den spelas FÖR högt, och konsumenter är inget undantag. Även om man gillar musiken som spelas så får den inte stjäla för mycket uppmärksamhet så att vi glömmer att handla. Att hitta den perfekta volymen mellan för lågt och för högt är a och o.

Rätt tempo
Ett lugnt musikval påverkar köparnas sinnestämning och val. Lugna toner gör att man går långsammare och känner sig rofylld, men om rytmen är för långsam så blir man trött och sömnig, vilket naturligtvis inte är det optimala för konsumtion. Snabb musik gör att kunder på ett matställe äter fortare, men om den är för snabb kan man känna sig stressad.

Specifika genrer har specifik beteendepåverkan.

Forskning under de senaste decennierna har avslöjat några intressanta fynd.

Klassisk musik: En undersökning av vininköp upptäckte att konsumenter hade en tendens att handla dyrare vin när klassisk musik spelades i bakgrunden, men att de inte nödvändigtvis handlade mer. Denna effekt inträffade oavsett hur mycket personen visste om vin.

Regional musik: En vinaffär i Storbritannien spelade fransk musik, vilket ledde till att kunderna köpte mer av de franska vinerna. När de ändrade till tysk musik köpte kunderna mer tyska viner. Ingen av kunderna som blev tillfrågade var medvetna om detta.

Ambient eller instrumental: En spansk forskare försökte ersätta musik med datorgenererade abstrakta bakgrundsljud, som inte var musikaliska. Resultatet blev en ökning av antalet personer i butiken, vilket ledde till en ökning av pengarna som spenderades där, eftersom kunderna var fascinerade av den nya och unika ljudupplevelsen.

Popmusik eller välbekant musik: Shoppare upplevde mer psykologisk stress när de hörde låtar som de var bekanta med. De tenderade att fokusera på musiken, inte på shoppingen, och de hade en känsla av att de hade spenderat mer tid i butiken än de faktiskt hade gjort.

Högtidsmusik: Som jag nämnde i början av mitt inlägg så har julmusik visat sig uppmuntra människor runt den här tiden på året att spendera mer och handla längre. Musiken är som nästan allt annat en del av kommersialismen, och julmusik i december blir nästan lite som ett non-stop julfirande där vi hela tiden blir påminda om att köpa julklappar som vi under andra omständigheter kanske aldrig hade köpt.

Ha alltså listorna klara innan ni går in i butiken och var snabba med inköpen för musik har makten att tömma ditt konto!

Hitta musik till ditt event