Sex and booze and Epadunk

Svenskarna lyssnar mer på svensk musik än någonsin tidigare. Detta är något som vi på festmusik också märkt av – när det vankas fest och band ska bokas har våra kunder många svenska låtar på sina önskelistor.

Vissa säger att vi under 2023 har lärt känna en helt ny musikgenre, men njae det beror nog helt på var och när man har växt upp. Många som växt upp i glesbygden har raggat runt i epatraktorer och skrikit sig hesa till Eddie Meduza, epadunkens Bob Dylan.

Enligt Spotify, som sammanfattar året som gått och vad svenskarna älskar att lyssna på, så ligger svenska låtar högst på listorna, och fenomenet Epadunk toppar, med Falunbandet Bolagets låt ''Kan inte gå'' allra högst.

”I början av året var det inte många som pratade om epadunk och ännu färre som kände till Bolaget, men nu har de fyra killarna från Falun årets mest streamade låt i Sverige”, säger Spotifys nordiska innehållschef Johan Seidefors i ett pressmeddelande enligt Svenska Dagbladet.

Epadunk, är den musik, numera ofta elektronisk, som förknippas med epatraktorer och A-traktorer. Texterna handlar ofta om alkohol, sex och att köra A-traktor.

Musikstilen kan ses som en del av en större livsstil och kultur, där ungdomar som kör epatraktor vill visa upp sina fordon med tillhörande ljudsystem. Förutom den elektroniska partymusiken har även artister som Eddie Meduza och Lasse Stefanz kunnat höras från fordonen.

Epadunk har beskrivits som en korsning mellan elektronisk dansmusik och könsrock. Bland föregångare och inspirationskällor till genren nämns den norska genren russemusik, den så kallade fjortisdunken från 2000-talets första decennium med artister som Basshunter. Även dansbandsmusik och hiphop har lyfts fram som inspirationskällor.

Sex and booze and Epadunk - hur länge det nu kommer att stanna.

De mest streamade låtarna i Sverige under året som gick.
1. Bolaget – ”Kan inte gå”
2. Victor Leksell, Einár – ”Din låt”
3. Miss Li – ”X”
4. Loam, Adaam – ”Fakka. ur”