Simon Zion

Hemstad: Stockholm Pris: 25000 SEK

Simon zion

Simon Zion är gitarrist, sångare, låtskrivare och producent från södra Finland som vuxit upp i Umeå. Han tog Sverige med storm år 2015 då han tog en tredje plats i Idol, TV4.

Simon har ett unikt och organiskt förhållande till musik och levererar högklassiga live-spelningar, solo med gitarr och loop-pedal likväl som i trio, med fullband och storband.

Han är aktuell med sin nya singel ”#222” som är första singeln från hans kommande album år 2023. Simon är också medlem i powertrion AWAZE och är bandledare för jazzrock-oktetten ”The Great Escape”.
Simon beskriver sig själv som musiknörden nr: 1 med sång och gitarr som huvudinstrument. Han musicerar genreöverskridande och lägger stor tyngd på improvisation.
Simon har en härlig karaktär som står ut i mängden och han har förmågan att trollbinda publik på såväl stora scener som i lilla jazzklubben, samtidigt som han är en väldigt jordnära människa.

Simon Zion har jämförts med bland andra Jeff Buckley, Miles Davis, Kurt Cobain, och Sting och har ett brett sångregister och ett unikt gitarrspel som sätter ID på låtarna.

Musiken har fört Simon runt världen från Melbourne, Australien till Los Angeles USA. Han har samarbetat med artister som Cornelia Jacobs och är just nu ute på turné med Carola Häggkvist.

Recensioner av Simon Zion

Kontakta Simon Zion